Mühendislik 4.0
Endüstri 4.0, şu anda devam etmekte olan dördüncü sanayi devrimini ifade etmektedir. Gıda, tarım, yapı ve çevre Endüstri 4.0'dan etkilendi. Bu etkileşim sonucunda gıda 4.0, tarım 4.0, inşaat 4.0 (Akıllı Ev, Akıllı Bina, Akıllı Fabrika vb.) ve çevre 4.0 gibi sistemler gelişmiştir. Mühendislik 4.0, mühendislik araştırmalarını ve ortaya çıkan üretim ve üretim süreçlerini dijital dönüşüm yoluyla 4.0 teknolojilerine entegre eder.
Mühendislik 4.0
Endüstri 4.0, şu anda devam etmekte olan dördüncü sanayi devrimini ifade etmektedir. Gıda, tarım, yapı ve çevre Endüstri 4.0'dan etkilendi. Bu etkileşim sonucunda gıda 4.0, tarım 4.0, inşaat 4.0 (Akıllı Ev, Akıllı Bina, Akıllı Fabrika vb.) ve çevre 4.0 gibi sistemler gelişmiştir. Mühendislik 4.0, mühendislik araştırmalarını ve ortaya çıkan üretim ve üretim süreçlerini dijital dönüşüm yoluyla 4.0 teknolojilerine entegre eder.
Endüstri 4.0 süreci ile birlikte mühendis yetiştiren bölümlerde 4.0 teknolojileri için müfredat ders gereksinimleri ortaya çıktı. Ayrıca öğrencilerin 4.0 teknolojilerini uygulayabilecekleri teknolojik bir ortam ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu teknolojik ortamlarda, Nesnelerin İnterneti, Robotik, Bulut Bilişim, Katmanlı Üretim, Yapay Zeka ve diğerleri gibi dijital teknolojilerin iş yapma ve çalışma şekliyle ilgili uygulama ihtiyaçları vardır.
Endüstri 4.0 süreci ile birlikte Eğitim 4.0 ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Endüstri 4.0 becerilerine sahip mevcut fakülteler müfredat gereksinimlerini karşılamak için yeterli değildir. Mevcut müfredat zaten tıkalı ve akreditasyon gereksinimlerini karşılıyor. Yeni bir kurs eklemek, mevcut içeriğin bir kısmının silinmesini gerektirir. Geleneksel kredi saatlik, dönem bazlı ders teslimi, Endüstri 4.0'a özgü içeriğin müfredata hızlı bir şekilde dahil edilmesini zorlaştırır.
Bu üstel teknolojik değişim ortamında, eğitimciler ve 4.0 teknoloji yöneticileri olarak kendimize şu gibi zorlu sorular sormamız gerekiyor:
Mevcut mühendislik eğitim sistemi günümüze uygun mu?
Çağımızın onlarca yıl gerisinde miyiz?
Mühendislik eğitiminin yeni modeli ne olmalıdır?
Endüstri 4.0, Gıda 4.0, Tarım 4.0 ve Çevre 4.0 ile el ele gidecek Mühendislik 4.0 hareketimiz ne olmalı?
Lisansüstü kurumlar Mühendis 4.0 yetiştirmek için yeterli olacak mı?
Engineer 4.0 yetiştirmek için özel kurum ve kuruluşlara ihtiyaç var mı?
Eğitim 4.0 nasıl olmalı?
1. Müfredat gereksinimlerini karşılamak için Endüstri 4.0 becerilerine sahip yeterli fakülte mevcut değildir.
2. Mevcut müfredat zaten tıkalı ve akreditasyon gerekliliklerini karşılıyor. yeni materyal eklemek, mevcut bazı içeriğin silinmesini gerektirir.
3. Geleneksel kredi-saat, sömestr tabanlı ders teslimi, Endüstri 4.0'a özgü içeriğin hızlı bir şekilde dahil edilmesini kolaylaştırmayabilir.
4. Hızla değişen teknoloji norm haline geldi, ancak akademi çevik değil.
5. Ekipman ve tesislerin maliyeti yüksek, özellikle hızla değişen teknoloji
6. Üniversite sistemi araştırmayı destekler ve ödüllendirir ve lisans derecesinden sonra endüstride çalışacak olan Endüstri 4.0 vasıflı işçi miktarlarını geliştirme çalışmalarını gölgede bırakan lisansüstü okullar ve araştırmalar için öğrencileri eğitmek üzere tasarlanmıştır.
7. Üniversite araştırmalarına genellikle işgücü hazırlığına göre öncelik verilir. 8. Toplum kolejleri, üniversiteye hazırlık aşamasını vasıflı ticaret bölümleriyle dengelemek zorundayken, Endüstri 4.0 çalışanlarına duyulan ihtiyaç her ikisini de kapsar.
Mühendislik 4.0 kapsamları
- Müşteri Odaklı Mühendislik,
- Disiplinlerarası Mühendislik,
- Üretim 4.0,
- Kalite 4.0,
- Yarım Ömür Döngüleri,
- Yarıya indirilmiş ürün yaşam döngüleri,
- Veri Erişimi
- Akıllı Araçlar
Kalite 4.0 :
1. Kaliteye uygulanan dijital araçlar (AI, ML, Predictive Analytics).
2. Sürdürülebilir performans ve etkili kazanımlar için mükemmellik.
3. Kaliteli Veri ve İçeriğin Merkezileştirilmesi,
4. E2E KYS
5. Kalite Maliyet Şeffaflığı (COPQ)
5. Tahmini Kalite
6. Tedarikçi Kalitesi ve Ürün Geliştirme
7. En büyük zorluklar veya engeller: Dijital beceri ve yetenek eksikliği, Net dijital eksikliği strateji, Kalite Kültürü Eksikliği, Parçalanmış ve/veya eski altyapı.
8. En büyük başarı faktörleri: Sosyal Becerileri Olan İnsanlar, yani analitik oluşturma ve iş değerini iletme, ekipleri etkileme ve deneyimli değişim yöneticileri.